MESKA Blog

Így ülj le a tervezőasztalhoz!

2023.05.12.

Van egy új termékötleted? Segítünk, hogy gyorsan és hatékonyan eldönthesd, belevágj-e a megvalósításába vagy sem!

Nagy fali óra hársfából_KurkoDesign

Megjegyzés: a cikk olyan eladóknak szól, akik kellő jártassággal rendelkeznek az általuk alkalmazott kézműves technikában. Marketing és üzletmenedzsment szemléletű cikkünkkel ahhoz próbálunk segítséged adni, hogy az adott technikán belül, melyben kellő szakmai hozzáértéssel rendelkezel, hogyan érdemes egy új termékötlet bevezetéséhez nekikezdened.

Ha gyorsan előállítható a termék, akkor nagyon egyszerű a dolgod: készíts belőle néhány darabot, tedd fel a Meskára, és azonnal tesztelheted is a piacot! Nagyon hamar ki fog derülni, hogy van-e kereslet a termékre vagy sem; az első vásárlók visszajelzései pedig további segítséget adnak a termékfejlesztésben.

Azonban mi van akkor, ha a termék elkészítése összetettebb munkát igényel, várhatóan hosszasabb kísérletezés eredményeképpen készülhet csak el, esetleg speciális, nehezen beszerezhető alapanyag kell hozzá, vagy akár nem is rendelkezel az előállításhoz szükséges összes szaktudással?

Vegyük például, hogy eddig kizárólag kismamatáskákat varrtál, de most megálmodtál egy olyan speciális, villanyszerelőknek tervezett, 28 zsebes táskát, ami világít a sötétben 🙂

Hogyan döntsd el, hogy érdemes-e nekivágni a dolognak?

Mielőtt megvalósítanád az ötletet, vagy akár elkészítenéd a mintapéldányt, haladj végig a következő lépéseken:

1. Határozd meg mire való a termék és milyen problémát old meg, illetve kiknek szánod azt. Gondolataidat szedd össze egy nagyon rövid, legfeljebb egy percben elmondható ismertetőbe.

Erre a lépésre legfeljebb néhány órás gondolkodási időt szánj, és az eredménye egy legfeljebb egy percben ismertethető rövid szöveg legyen, valamint a célcsoport ismérveinek gondolatjeles felsorolása.

2. Keress néhány embert a célcsoport(ok)ból, aki(k)nek a terméket szánod (tehát jelen esetben villanyszerelőket :-). Ha szélesebb csoportnak szánod, akkor minden egyes csoportból néhány embert. Ne a barátokat és a rokonságot bombázd, hacsak nem ők a célcsoport, bár valószínűleg egyetlen termék sikerét sem lehet pusztán rájuk építeni.

Mivel az első lépésből már tudod ki a célcsoportod, mire való a terméked, milyen problémájukat oldja meg, és ezt legfeljebb egy percben elő is tudod adni, a 2. lépés már tényleg csak abból áll, hogy ezt az egy perces szöveget előadd minél több pártatlan embernek és nézd meg a reakciójukat. Persze e-mailben is kérdezősködhetsz, de akkor nem látod az első benyomást.

Megéri az önmagaddal szembeni őszinteség, hiszen sok fáradtságos munkától és kudarctól mentheted meg magad! Mégsem olyan átütő az ötlet? Még nem annyira fájó elvetni az egészet, hiszen legfeljebb pár óra munkád van benne!

3. Ha idáig eljutottál, akkor már tudod, hogy az ötlet jó, és van aki vevő lenne rá, valószínűleg a szó valódi értelmében is! Azonban mielőtt továbbmész, fel kell kutatni a konkurenciát is, megnézni, ő vajon hogyan csinálja. Lényeges, hogy legyen versenyelőnyöd; ez a terméknek vagy a hozzá kapcsolt szolgáltatásnak egy olyan eleme, ami megkülönböztet majd a többiektől, amitől a Te terméked/szolgáltatásod jobb lesz, amiért érdemes lesz ezt választaniuk a vásárlóknak.

4. Na most kezdhetsz el a termék megvalósításán gondolkodni! Elég vagy hozzá egyedül is? Ha nem, akkor kiket kellene bevonnod? Találd meg és győzd meg őket! Kell-e valamilyen speciális alapanyag? Honnan is kéne ezt beszerezni? Készíts néhány mintapéldányt mielőtt továbblépsz.

Nem sikerült elkészíteni az eredetileg kigondolt terméket? Módosításokat kellett bevetni, hogy megvalósulhasson? Akkor mielőtt a következő lépéshez érsz, kezdd elölről és fusd végig az első lépéseket, immár a módosított termékkel!

5. Szóban már igazoltad, hogy vannak, akik csak ennek a terméknek az elkészülésére vártak egész életükben, na de most a mintapéldányokkal a zsebedben kell bizonyítanod, hogy nem tévedtél. Meg kell találni az ún. „korai befogadó” vásárlókat, akik semmi mást nem akarnak, csak birtokolni egyet a termékedből, még akkor is, ha az most még esetleg kissé kezdetleges, ne adj’ isten szépséghibás. Használd ki a visszajelzéseiket, mert ezek tényleg aranyat érnek!

6. Ha idáig eljutottál, azaz van néhány mintapéldány, megvannak az első használók és az ő visszajelzéseik, melyek alapján tovább tökéletesítetted a terméket, akkor már csak azt kell meghatároznod, hogyan és mennyi pénzed lesz belőle, azaz mennyiért lehetne eladni. Készíts pontos kalkulációt, tervet, mielőtt piacra dobod a terméket!

A cikket szakirányú marketing tanulmányok alapján, kifejezetten régebb óta meskázó alkotóknak szántuk; feltételezve az adott technikában való maximális jártasságot.