A színek hatalma vásárlási szokásaink felett
2022. 09.21.
Azt hitted, véletlenül áhítozol úgy a Milka csokira? Szerinted kizárólag a Te döntéseden múlik, hogy a McDrive felé kanyarodsz az autóddal? Ki kell ábrándítsalak. Azok a cégek, melyek kicsit is ismerik a színek pszichológiáját, pontosan tudják, hogyan és milyen színekkel kell hirdetniük egy márkát vagy egy terméket ahhoz, hogy az sikeres legyen, és Te megvedd. Egy jól eltalált színű logó, weboldal, vagy plakát bizonyítottan fokozhatja a vásárlói kedvet, így pedig hatással van az eladásra is.
Piros, sárga, kék – ezeket nevezzük alapszíneknek. A piros figyelemfelkeltő, tevékenységre serkentő, a forróság, a mozgás, a harc, a szenvedélyes élet, a szív és a szerelem színe. Igazi extrovertált szín, legyen szó lakberendezésről, ruháról, vagy divatkiegészítőkről. Kutatások szerint képes meghozni az ember étvágyát is, épp ezért gyakran használják éttermek logóiban.
A sárga a Nap, a fény és az optimizmus színe, mely tevékenységre serkent, megőrzi az éberséget, fokozza a koncentrációt. Figyelemfelkeltő jellege miatt több vállalat is használja logójában, így például a McDonald’s is.
A kék színt előszeretettel használják egészség megőrzésével kapcsolatos termékeken, például címkéken, de a tisztítással foglalkozó cégek alapszíneként is közkedvelt, csakúgy, mint a zöld és a fehér. Megfigyelték, hogy csökkenti az étvágyat, és azt is, hogy a szúnyogok vonzódnak a kékhez.
Vásárlást ösztönző, kreativitásról árulkodó színek
A piros és sárga elegyéből nyerjük a narancssárgát (Meska-szín :-)), melyet a tűzzel és a Nappal szokás kapcsolatba hozni. Egy narancssárga csomagolású termék akár cselekvésre is buzdíthat, mintha azt üzenné: Gyorsan vegyél meg, vásárolj meg, szerezd be!
A zöld színre az egészség színeként tekintünk, de asszociálhatunk a békességre, a nyugalomra és a természetre – na, meg a Meskára – is. Mivel nyugtató hatású, használata a fürdőszobában és a hálószobában a legmegfelelőbb, s épp a nyugtató hatása miatt festik a kórházak falait is zöldre. Előszeretettel használják biotermékekkel foglalkozó cégek is.
Kettő vagy több szín keverékéből nyerhetünk lilát, barnát, vagy épp a türkizkéket, semleges színként tartjuk számon a fehéret és a bézst. A lila a kék és a piros szín ötvözete. Az a márka (pl. Milka), amely ezt a színt választja, kreativitást sugároz magából.
GabO hímzett táska Narancssárga, beige virágos Dinószaurusz – dinó mintás egyedi tervezésű kézműves játék
A fehér színre az európai ember pozitívan tekint, mert a világosságot, a szüzességet, a tisztaságot, valamint egy új kezdetet, a születést jelképezi. Egy fehér lakás világosnak és tágasnak hat, de vigyázzunk, mert a túl sok fehér kórházi hatást kelt, ezért ajánlatos a fehér falakat díszíteni! Ha marketing szempontból nézzük: a hi-tech ipar azért kedveli ezt a színt, mert a minimalizmust, a letisztultságot, a könnyű kezelhetőséget juttatja a potenciális vásárlók eszébe. Sűrűn használják egészségügyi termékek csomagolásánál is a kék és a zöld mellett. A fehér Etiópiában a gyász, a halál színe, mint ahogy Kínában és Indiában is.
A fekete egyszerre sugall eleganciát és ridegséget, erőt, merevséget, de más színekkel kombinálva csodát érhetünk el vele. Nagyon sok logó alapszíne a piros-fekete – ez a kombináció erőt és tiszteletet mutat.
A színek egyébként a hőérzetünkre is hatást gyakorolnak. A meleg színek (piros, sárga, narancssárga) akár 2-3 fokkal melegebb érzetet is kelthetnek, a hideg színek (kék) pedig akár ennyivel kevesebbet.
Szinesztéták – nem betegek, csupán színesben hallanak
Vannak, akik egész életüket úgy élik, mintha a szavaknak ízük, illatuk, a számoknak pedig színei lennének. Egyesek számára egy film, egy koncert a szivárvány színeiben pompázó hallucinációra hasonlít, noha sosem használtak drogokat. Ezt a különleges neurológiai jelenséget nevezik szinesztéziának, az ezzel élőket pedig szinesztétáknak.
Egy ismerősöm – nevezzük most Klárinak – mindig meglep: neki a sárga szó piros, a fehér szó pedig fekete. A kék színhez már gyerekkorában az eperfagyit társította, de persze pontosan tudta, hogy a fagyi, amit a tölcsérbe kap, rózsaszín lesz. Az ő világában mindennek színe van: színesek a hetek, a hónapok, a számok is, és szinte minden dal, film és keresztnév.
„Ha hosszabb verset kellett megtanulni, akkor a versszakok színeiről jegyeztem meg a sorrendet. Soha nem gondoltam volna, hogy ez egy különleges dolog. Azt hittem, hogy erről mindenki úgy gondolkodik, ahogy én, de már az iskolában csalódnom kellett, mert kiderült, hogy senkinek nincs ilyen furcsa „szuperképessége”, mint nekem. Teltek-múltak az évek, már egyetemista voltam, amikor a tévében hallottam, amint egy fiatal srác azt állította magáról, hogy szinesztéta. Elmondta azt, amit én születésem óta tapasztalok szinte minden percben. Hát mégis normális dolog ez? Mégis vannak hozzám hasonlók? Abszolút lelkesített ez a felismerés” – számolt be a jelenségről Klári még évekkel ezelőtt.
4db motiváló felirat – dekor digitálisan pozitivitás, iskolakezdés, kollekció
A színes hangok világa
A szinesztéziás személyek esetében az egyik érzékszerv által keltett benyomás automatikusan aktivál egy másik érzetet is, amelyhez nem tartozik külső ingerforrás. Például egy fekete tintával nyomtatott szöveg olvasása közben a betűkhöz és a számokhoz elméjükben automatikusan színek is társulnak. Nagyjából a népesség 4,4 százalékát érinti a jelenség, és állítólag minden újszülött rendelkezik ezzel a képességgel. Egyes kutatók szerint a szinesztézia majdnem háromszor olyan gyakran fordul elő autista felnőtteknél, mint a népesség többi részénél.
Forrás: Juhász L. Zs.: A szinesztézia pszichológiája. Doktori értekezés, Eötvös Loránd Tudományegyetem (2005)
Szerző: Jónás Ágnes