Mitől eredeti egy kékfestő anyag?
Napjainkban kevés szó esik róla, de egyre több régi mesterséget képviselő kézművesnek akad gondja a (kékfestő) hamisítványokkal. Azokkal a termékekkel, amik külsőleg talán hasonlítanak az eredetihez, de minőségében, elkészítés módjában nincs közük egymáshoz. Hetedik generációs kékfestőként szeretném bemutatni a hagyományos kékfestés folyamatát, amely a családunknak nem csak egy mesterség, ez az életünk, minden centiméter anyag saját kézzel, szívvel-lélekkel készül!
Tisztázzuk a fogalmakat!
Napjainkban kevés szó esik róla, mert kényes témának számít, viszont egyre több régi mesterséget képviselő kézművesnek akad gondja a hamisítványokkal. Azokkal a termékekkel, amik külsőleg talán hasonlítanak az eredetihez, de minőségében, elkészítés módjában közük nincs egymáshoz!
Főleg most, hogy divattá vált a kézművesség, a vegyél hazait hullám és a hagyományőrzés. Szeretném hangsúlyozni, hogy ezek mind nagyon jó kezdeményezések, de az óriási kínálatban sokszor a vásárló elveszhet a valódi érték és az üres marketing között…
A saját szakmámban látom, hogy nagy a fogalomzavar a textilek rengetegében. Sajnos, egyre több egyszerű kék-fehér mintás karton anyagra mondják tévesen, hogy kékfestő, pedig a kékfestő egy technológiát takar, nem a mintájától és nem a színétől válik egy anyag kékfestővé, hanem az elkészítés módjától!
A kékfestés egy rezerv eljárású textilfestés, tehát a fehér textilt mintázzuk meg egy „papp” nevű anyaggal, amely védőréteget képezve később nem engedi, hogy a kék szín a mintázott területet megfesse, így ott fehéren marad az anyag. Ez hasonló, mint a tojásfestésnél a viaszolás.
Mintázás
A mintázás a mai napig kézzel történik, 100-200 éves családi mintafákkal, ezért nálunk valóban minden termék egyedi, nincs két teljesen egyforma!
A többi anyag, tehát, ami nem kékfestő, direkt eljárással készül, egy alapszínre festett anyagra nyomtatják rá fehér festékkel a mintákat! A kékfestőt imitáló anyagok, hatalmas külföldi gyárakban, napi szinten több kilométeres mennyiségben készülnek, semmi közük az egyediséghez és a fenntartható jövőhöz. Ezért kérjük azokat, akik valóban fontosnak tartják a hazai, jó minőségű termékek támogatását, figyeljenek az alapanyagokra is, honnan származnak és hogyan készülnek!
Nem minden kékfestő, ami annak látszik!
Napjainkban kevés szó esik róla, mert kényes témának számít, viszont egyre több régi mesterséget képviselő kézművesnek akad gondja a hamisítványokkal. Azokkal a termékekkel, amik külsőleg talán hasonlítanak az eredetihez, de minőségében, elkészítés módjában közük nincs egymáshoz!
Főleg most, hogy divattá vált a kézművesség, a vegyél hazait hullám és a hagyományőrzés. Szeretném hangsúlyozni, hogy ezek mind nagyon jó kezdeményezések, de az óriási kínálatban sokszor a vásárló elveszhet a valódi érték és az üres marketing között…
A saját szakmámban látom, hogy nagy a fogalomzavar a textilek rengetegében. Sajnos, egyre több egyszerű kék-fehér mintás karton anyagra mondják tévesen, hogy kékfestő, pedig a kékfestő egy technológiát takar, nem a mintájától és nem a színétől válik egy anyag kékfestővé, hanem az elkészítés módjától!
A kékfestés egy rezerv eljárású textilfestés, tehát a fehér textilt mintázzuk meg egy „papp” nevű anyaggal, amely védőréteget képezve később nem engedi, hogy a kék szín a mintázott területet megfesse, így ott fehéren marad az anyag. Ez hasonló, mint a tojásfestésnél a viaszolás.
A mintázás a mai napig kézzel történik, 100-200 éves családi mintafákkal, ezért nálunk valóban minden termék egyedi, nincs két teljesen egyforma!
A többi anyag, tehát ami nem kékfestő, direkt eljárással készül, egy alapszínre festett anyagra nyomtatják rá fehér festékkel a mintákat! A kékfestőt imitáló anyagok, hatalmas külföldi gyárakban, napi szinten több kilométeres mennyiségben készülnek, semmi közük az egyediséghez és a fenntartható jövőhöz. Ezért kérjük azokat, akik valóban fontosnak tartják a hazai, jó minőségű termékek támogatását, figyeljenek az alapanyagokra is, honnan származnak és hogyan készülnek!
Hogyan készül a kékfestő anyag?
1. Nagy gurigákban megvásároljuk a fehér 100% pamut anyagot. Ezt kifejezetten nekünk szövik, itt Magyarországon. A kékfestő méteráru hagyományosan 80 cm széles, a bordűrös méteráru 90 cm széles.
2. A nagy gurigákat (kb. 100 méteresek) lehengereljük és 25-30 méter hosszú végekre szabjuk és előkészítjük a kifőzéshez (szépen összehajtogatjuk). Ez a „Laufolás”.
3. A kifőzés. A felszabott anyagokat a „boszorkány konyhánkban”, hatalmas rézüstökben mosószódás vízben forraljuk egy órán keresztül. Miután kifőztük az anyagokat tiszta vízben kiöblítjük majd felteregetjük száradni a padlásra, ahol lécek között hullámvonalban lógatjuk fel. Egyszerre 16 véget (kb.480méter) főzünk ki két üstben. A kifőzésnek köszönhetően ezek az anyagok már beavatottak, így a kész méteráru mérettartó lesz.
4. Ha megszáradt az anyag, leszedjük a padlásról, lehordjuk és előkészítjük mintázáshoz. Az anyagokat ceruzával és vonalzóval bevonalazzuk, hogy hova kerüljön a minta.
5. A mintázás kizárólag régi, 100-200 éves mintafákkal történik. A minták olyanok mint egy aláírás, minden kékfestő családnak saját mintakincse van, ezért tudjuk, ha látunk egy kékfestő anyagot, hogy azt ki készítette. Mivel a mi műhelyünk Magyarország legöregebb ma is működő kékfestő műhelye, így nagyon sok mintánk van, körülbelül 500-600 nyomómintával rendelkezünk!
6. A kékfestő egy rezerv eljárású textilfestés, tehát a fehér textilt mintázzuk meg egy „papp” nevű anyaggal, amely védőréteget képezve később nem engedi, hogy a kék szín a mintázott területet megfesse, így ott fehéren marad az anyag. A mintázás a mai napig kézzel történik, ezért nálunk minden termék egyedi, nincs két teljesen egyforma darab!
7. Az anyagok mintázás után végre eljutnak a festék közelébe. A festés indigó festékkel történik, 2,5 méter mély festő „küpában”, földbe süllyesztett festőkádban. A megmintázott fehér anyagot feltűzzük a „ráfra”, nagy fém keret, amit csiga segítségével leengedünk a festékbe. 15 percet áztatjuk, majd fel kell húzni az anyagot levegőztetni, mert az indigó „csáva” színe zöldes-sárga és a levegőztetés hatására kékül be. 15 percet levegőztetjük, majd újra visszaengedjük a festékbe 15 percre. Ezt egy festő „zug”-nak nevezzük és kb. 10-12-szer ismételjük meg, hogy szép sötétkék és tartós színt érjünk el. Festés után ecetes vízben mossuk le az anyagokról a „papp”-ot (mintázott védőréteget) és ekkor már előtűnik fehéren a minta. Többször át kell öblítenünk, mielőtt újra felteregetnénk a padlásra. Festéskor, mivel minden lépést emberi kéz irányít,nem gép,így kétszer ugyanazt a színt megfesteni szinte lehetetlen, ettől is ilyen szép,különleges és egyedi ez az anyag. Kérésre se tudunk két egyforma színt festeni, a végeredmény számunkra is mindig meglepetés!
8. Miután megszáradtak a most már kékfestő anyagok, újra lekerülnek a padlásról és egymás után varrjuk őket a keményítéshez! A folyamatosan kézzel adagolt forró keményítőn áthaladó anyag a végén újra végenként a padlásra kerül száradásra.
9. Már nincs sok hátra, hogy a méteráru a polcra kerüljön. A padlásról leszedett anyagot kb. 10 végenként belocsoljuk és letakarjuk, ezzel előkészítve a mángorláshoz vagyis „vasaláshoz”.
10. Egy-két nap elteltével neki is láthatunk a mángorlásnak. Az enyhén nedves anyagokat 2 végenként felhengereljük, majd a mángorló alá tesszük, amely közel 11 tonnányi súlyával simára és fényesre vasalja. Ezt többször megismételjük, míg a kívánt fényességet el nem érjük. Az általunk használt mángorló, Európában az utolsó aktív, dolgozó mángorló, úgyhogy nagy becsben tartjuk!
11. Az elkészült anyagot méterenként összehajtogatjuk és egy kis simítgatás után a polcra kerülnek. (ez a legjobb része!)
12. Az anyagok egy részét feldolgozzuk, belőlük szalvéta, kötény, edényfogók, ruha, szoknya, párna, táska, különböző kézműves ajándéktárgy készül, napjainkban több mint 100 féle terméket készítünk!
Kékfestés az életünk
Ha valaki egyszer végignézi a munkafolyamatokat rájön, hogy miért is kérünk Mindenkit tisztelettel arra, hogy méteráru boltban vásárolt egyszerű kék-fehér karton anyagból készült termékeiket ne nevezzék kékfestőnek, mert nem csak az elkészítés folyamatában vannak óriási különbségek, hanem a minőségben is! Napjainkban kékfestő anyagot a még megmaradt néhány családi kékfestő manufaktúrától lehet beszerezni. A kékfestés a családunknak nem csak egy mesterség, ez az életünk, minden centiméter anyag saját kézzel, szívvel-lélekkel készül!