MESKA Blog

A Szervető kapocs az ősi népi értékek és a jelen között

2022. 05.30.

A Meskán 2022 januárja óta jelen lévő Szervető olyan minőségi pólókat, ruhákat, táskákat, kiegészítőket és pulóvereket kínál, amiket magyarsághoz kapcsolódó szimbólumok, ősi jelképek díszítenek és tesznek egyedivé. Az öt alkotóval működő vállalkozás célja, hogy megtartsák és köztudatba építsék a Kárpát-medence szellemi kulturális örökségét úgy, hogy közben figyelembe veszik a jelen kor divatját is. Rékát, a Szervető márka alapítóját-tervezőjét többek között alkotói folyamatról, személyes motivációról is kérdeztük. 

Az általatok készített ruhákon, táskákon és kiegészítőkön a magyarsághoz kapcsolódó szimbólumok, ősi jelképek láthatók. Hogyan függnek össze ezek a szimbólumok a névválasztással, a Szervetővel?

Viszonylag sokat, körülbelül fél évet gondolkodtam a vállalkozás nevén. Mindenképpen valami olyasmit szerettem volna, ami szimbolizálja, hogy mi magyarok összekapcsolódunk a kultúránk révén. Aztán egyszer csak kipattant a fejemből a Szervető. A szóösszetétel a magyarság közös kulturális örökségére utal, az előtagja a szer gyökszó, jelentése: közös gondolat, közös tudás, egység a hagyományokkal. Ennek az összetartó gondolatnak a Kárpát-medencében való elhintését, elszórását, elvetését jelenti a Szervető. A fennállásunk 11 éve alatt a vásárlóinkban ki is alakult egyfajta közösségi tudat. A Szervetők, vagyis, akik szervetős ruhákat hordanak, vagy vettek már, mindig köszönnek egymásnak, egymásra kacsintanak. Egy vásárlónk épp Szervető pólót viselt a vonaton. Jött a kalauz, felfigyelt rá, és így szólt: Szervető póló? Akkor ne vegyen jegyet! Szerintem ez jól mutatja, mennyire remekül beindult a kommunikáció azok között, akik fontosnak tartják a néphagyományt, a hagyományőrzést.

Mikor vált szerelemmé, hivatássá nálad a varrás, a ruhakészítés? És egyáltalán, honnan indult el a gondolat, hogy ez a Te utad?

Már gyerekként is imádtam a ruhákat, nagyon szerettem öltözködni, olyannyira, hogy 7 éves koromtól gyerekmodell voltam. De ne úgy képzeld ezt el, mint a mai kifutókon való szereplést, ahol érzelemmentes arccal jönnek-mennek a modellek! Ha például hálóinget mutattunk be, nagyokat nyújtózkodtunk, mikor csörgött az óra, és jelezte, hogy itt a felkelés ideje, vagyis a modellkedésnek performansz jellege is volt. Nagyon élveztem ezt a részét a dolognak, és azt is, hogy sűrű átöltözésekkel szebbnél szebb ruhákat ölthetek magamra. A ruhák iránti szeretet felnőtt koromra is megmaradt, igaz, közben tettem egy jó nagy kitérőt: idegenforgalom és szálloda szakon végeztem, s csak eztán jöttem rá, hogy mégis inkább a ruhakészítést akarom csinálni.

Miért érezted fontosnak, hogy a népi motívumok megjelenjenek a ruháitokon?

Magamból indultam ki, értem ezalatt azt, hogy egyszerűen nem volt olyan gyártó itthon, akihez szívesen fordultam volna, hogy öltözködjek, vagy akinek a ruhái az én ízlésvilágomhoz, stílusomhoz passzoltak volna. Biztosan mások is vannak így ezzel! – gondoltam magamban. Mi, szervetősök igyekszünk egy olyan szegmensnek gyártani, akiknek mások nem nagyon gyártanak. Az első két évben szinte csak szakrális szimbólumok voltak a termékeinken, később tértünk át a népművészeti szimbólumok feldolgozására.

Nagyon tetszik, hogy a régi szimbólumokat új köntösben tálaljátok, mert, ha valaki ránéz az alkotásaitokra, akkor nem csak ruhákat, táskákat lát, de a múlt és a jelen összekapcsolódását is.

Pont ez a lényeg! Hogy megőrizzük az alapokat, ápoljuk a hagyományt, ugyanakkor egyfajta frissességet adjunk a szimbólumoknak. A ruháink illeszkednek a jelen kor divatjához, és a hétköznapokon is viselhetők.

Hogyan képzeljük el magát az alkotói folyamatot? Hogyan készül el például egy Anna ruha matyó-hímzéssel?

Először is megrajzolom a ruhát, majd egyeztetem a színeket a kelmekötő gyárral. Van egy színmesterünk, aki kikeveri azt a színt, amit szeretnénk, majd legyártjuk az alapanyagot, és készítünk egy próbaszéria-sorozatot. Kiszabjuk az egyedi, Szervető- hímzésszabványokat, majd rávarrjuk a ruhákra, pólókra… Főleg a női vevőkre gondolunk, de nagyon büszkék vagyunk arra, hogy az utóbbi 1-2 évben erősödik a férfi szakasz is.

Az alapdizájn sosem hivalkodó. A kollekcióinkra jellemző, hogy hétköznapokban is hordhatók, szerényen és ízlésesen díszítettek. Hiszek abban, hogy nem csak úgy lehet felkelteni a férfiak figyelmét, ha egy ruha harsány színű, vagy kivágott. Ezt „a kevesebb több” filozófiát alátámasztják a visszajelzések is: női vásárlóink rengeteg bókot szoktak kapni a férfiaktól.

Vagyis mondhatjuk, hogy a hagyományőrző, nemzeti identitású szimbólumokkal díszített ruhákhoz kell egyfajta érettség?

Mindenképp. Fontos, hogy, aki viseli ezeket a ruhákat, vagy kiegészítőket, az értékrendben azonosulni tudjon a szimbólumokkal. A vevőink 25 és 65 év közötti hölgyek és férfiak. Nagyon kevés a tini vásárlónk, ők általában édesanyjuk fogékonysága miatt választanak tőlünk egy-egy pólót, vagy táskát.

Honnan inspirálódsz egy új kollekció megalkotásánál?

A vásárlóink azok, akik inspirálnak engem, minket. Amikor elmegyünk vásározni, vagy felteszünk egy képet a közösségi oldalunkra, nagyon figyelünk a visszajelzésekre. Ha például azt kérdezik: Ez a blúz nagyon jó, de nem lehetne V-nyakú változatban is?,  vagy Készülhetne kalocsai motívummal a fürdőruha?, akkor ezek alapján tervezzük újra a kollekciót.

Egyébként minden évben egy adott tájegység vagy korszak tematikájára épül a ruha- és táskakollekciónk. Így születtek alkotások a honfoglalás korából, vagy a kalocsai, matyó, buzsáki, hódmezővásárhelyi, palóc, kalotaszegi, sárközi, jászsági és halasi tájegységek hímzésvilágának ihletéséből.

A Szervető 11 éve létezik, de csak ez év januárjában nyitottatok boltot a Meskán. Hát, szabad ilyet?! Miért csak most?

Régi tervünk a meskázás, mert úgy gondoljuk, hogy, ha magyar kézműves termékről van szó, illik jelen lennünk a Meskán. Csak eddig valahogy mindig közbejött valami, pontosabban mások voltak a prioritások. Van két kicsi gyermekem, az egyik nemrég született. Emellett tervezek és marketinges vagyok egy másik vállalkozásban is, szóval az életem roppant összetett, mint általában a nőknek. De januárban elérkezett végre az idő – várjuk szeretettel a kedves Meska-vásárlókat!

Lesz új kollekciótok? Bővül a termékpaletta?

A rajzok és a szériadarabok már megvannak. Csupán annyi kell, hogy az anyaság és egyéb marketing-teendőim mellett legyen végre egy kis időm szakszerűen lefotózni őket, aztán töltöm is fel a képeket az oldalra. Május végén, legkésőbb június elején már lehet is gyönyörködni az új kollekcióban.

Nézz körül a Meska Szervető boltjában! Válogass az ősi szimbólumokkal díszített táskák, ruhák, kiegészítők és fürdőruhák között — Merj kitűnni a tömegből!

Szerző: Jónás Ágnes