„…az én-időnek, a flow-nak, a tudatos fókusznak nagyon fontos szerepe van az alkotásban…” Sic Endre ( Duftin)
A Duftin makramé- és hímzőszettjei kézi erővel készülnek, az első ecsetvonástól kezdve a fonalazáson át a környezetbarát, táskaként is felhasználható csomagolásig. A baranyai márka dizájnja megmarad, ám Sic Endre elárulta, hogy épp névváltáson esik át. Erről is, illetve a termékeket átszövő filozófiáról szintén beszélgettünk a brand lelkével, aki az alkotás örömét kiemelten fontosnak tartja.
Talán szokatlan, de útmutató segédletet is talál a csomagban a vevő – akár kezdők is belevághatnak?
A legtöbb kézimunka-cég elköveti azt a hibát, hogy egy tapasztaltabb bázisra épít, és arra, hogy mindig is lesz egy ilyen csoport. Én viszont szeretném bátorítani a fiatalokat is, hogy tegyenek egy kiruccanást a kézimunka felé. Ha meghozzák ezt a döntést, akkor a Duftin-termékek révén jó eséllyel sikerélményre tehetnek szert. Jellemző ma, hogy túl sok üres tartalmat fogyasztunk, anélkül hogy az különösebb hatással lenne ránk – például a képernyő előtt – és az alkotás öröme lesz az, ami igazán össze tudja húzni az életünkben a pontokat.
A covid-időszakban ez meg is mutatkozott…
Akkor a kezünkbe vettünk dolgokat – például egy kerti eszközt, és kimentünk, hogy szépítsük a környezetünket. Aztán akár dicsekedhettünk a közösségi oldalakon a saját tettekből származó művekkel. A dolgok létrehozásában az én-időnek, a flow-nak, a tudatos fókusznak szintén nagyon fontos szerepe van – a tegnap és a holnap aggodalmának viszont nincs. Az alkotás két dologról szól: egyrészt az öröm, hogy valami olyat megtanultunk, amit korábban még nem tudtunk, másfelől pedig az, hogy koncentráltan, lépésről lépésre kell haladnunk, hogy elérhessünk nagyszerű dolgokat. Ez az életből picit hiányzik, mint tanulság és üzenet – a nagyvilág azt próbálja előadni, hogy a csodák máról holnapra történnek, a kézimunka ezzel szemben türelemre tanít. Nem egyik napról a másikra leszek a mestere valaminek. Azt javaslom, hogy mindenki bátorkodjon kipróbálni valami újat – legyen az akár makramé, vagy decoupage. Alapjából a legnagyobb gát ebben a diszkomfort érzet, amikor valamilyen újdonsággal találkozunk: az önbizalom hiánya mondatja azt velünk, hogy úgysem fog menni. De ne várjunk a nagy ihletre, hanem próbáljuk csak ki, és meglátjuk, hogy milyen hamar, milyen jó érzést fog adni.
A minőségi alapanyagok is hozzájárulnak a szép végeredményhez…
Mondhatom, hogy az elérhető legjobb anyagokkal dolgozhatnak a vevők: Európa szívében, itthon készül minden. Hosszútávra tervező, fiatalos hozzáállással jönnek létre ezek a DIY-szettek, és mindig lesznek olyan hímzők, akik hozzák az újabbnál újabb ötleteket.
Apropó hosszútáv: itt a csomagolás is a fenntarthatóságról szól… Nagyon pozitív visszajelzéseket lehet olvasni a vevőktől…
Az volt a koncepció, hogy egyrészt környezettudatos legyen a tasak, ami egy természetes pamut anyag – ebben kerül kiszállításra az áru. Másrészt pedig használható legyen később is a csomag zacskója, méghozzá táskaként. A kedves vásárló megveszi, kibontja, majd rávarrt pánttal máris megvan az új bevásárló táska, ami egy hozzáadott érték.
Jól hallom, hogy a közelmúltban egy nagy lépésen esett át a brand?
Lényegében ez egy visszatérés a gyökerekhez, ami egy patinás külföldi céget, a Duftint jelenti, ahol dolgoztam, majd mostanra már a tulajdonosa lettem. Megpróbáltam egy kicsit megkülönböztetni magunkat a Nana kiruccanással, ami a gyermekem becenevéből eredt. De rájöttem, hogy nem hozott sok előnyt ez a márkanév. Ugyanis sok hasonló, vagy ugyanilyen brand van már kint, így megtalálhatósági szempontból nehézkes ezzel a névvel dolgozni. Hogy az online térben is nagyobb sikerek jöjjenek, ezért inkább elengedtem a Nanát, és az új arculati elemeket megtartva toltam előtérbe újra a korábbi márkanevet.
Ami egy német családi vállalkozásként indult… most is manufaktúraként tevékenykedtek?
Kézi munka alapú a gyártásunk, tehát nem automatákkal, hanem szitanyomó gépekkel dolgozunk, amelyek manuálisan működnek. A varroda, fonalazás és csomagolás is emberi erővel történik, emellett az összes tevékenység a 90-es évek óta teljes egészében Magyarországon zajlik. Száz százalékban enyém a cég, így az magyar tulajdonban van. Az a filozófiám – amire a piacnak is reagálnia kell, hogy igaz-e – hogy alapból az embert kell előtérbe helyezni, és nem a profitot. Ha a humán életritmussal sikerül összhangba kerülni, akkor a nyereség egy mellékhatás lesz. Ez egy elég egyszerű receptúra; a bizalmi lépés az, ami szükséges a társalkotók felé.
A jó légkör kedvez a gyarapodásnak és vélhetően a kreativitást is segíti.
A-Z-ig csapatmunka minden folyamat: az első tus- vagy kézi rajztól a vázlatokig, a számítógépen kidolgozott látványtervekig. Az első modellek, prototípusok elkészülnek, befotózásra kerülnek, majd jön a véglegesítés, az utolsó kis javításokkal. A termékpaletta pedig egyre bővül: gyakorlatilag bármi szóba jön, amit textilen el lehet képzelni. Elsősorban a lakás-dekoráció – terítők, futók, párnák – ami a múltból ered, de már használati tárgyakat, táskákat és ruházat feldíszítésére is alkalmas elemeket szintén találni a Meskás oldalunkon.
Ha kedved kaptál egy kis kreatív alkotáshoz, akkor nézd meg Duftin csodálatos hímző- és makramékészleteit a Meska boltjában.
Szerző: Perzsa